top of page

Workshop met OKAN klas

Op donderdag 11 mei werd het prototype getest in de Anderstalige Nieuwkomersklas van Villa Stuivenberg School te Antwerpen waar ook al eerder in dit project observaties en een workshop werden georganiseerd.

Het doel van deze workshop was te exploreren hoe kinderen, die wel een vluchtelingenachtergrond hebben maar niet in een vluchtelingenkamp wonen, met het onderzoeksproject spelen.

Deze workshop, samen met de twee voorgaande workshops, bewees het globale uitgangspunt van dit onderzoeksproject. De universele taal van kinderen is spelen. Op alle drie uiteenlopende plekken waar dit onderzoeksproject is getest, is aangetoond dat kinderen op dezelfde creatieve en intelligente manier spelen met dit project ook al hebben ze zeer uitéénlopende culturele achtergronden.

De kinderen uit de AN-klas gingen op zeer inspirerende en intelligente manieren om met dit constructiespeelgoed. In een korte tijd had deze klas de hele speelplaats ingepalmd met hun fantasie en constructies. De kinderen hadden in het begin wat moeilijkheden om een stabiele basisconstructie te bouwen. Al snel ontdekte ze de mogelijkheden van het ambigu verbindingselement en begonnen ze constructies te bouwen rond bestaande objecten zoals tafels, bomen, speeltuin en boekentasrekken. Hierdoor ontstonden er zeer snel nieuwe speelfaciliteiten. Doordat de constructies zo snel waren gebouwd was er veel tijd voor storytelling en rolspelen. Zo werd het ene kamp aan de bomen een kasteel, werden de kinderen ridders en de overige bamboestokken paarden. Ook de kubus met het rond paneel veranderde in een auto waarmee de kinderen op reis konden gaan naar andere nieuwe plekken.

Gedurende heel de namiddag toonden deze kinderen nieuwe manieren aan om met dit materiaal te spelen en het zo te gebruiken dat het hun eigen creatie werd. Het onderzoeksproject legde de basis van het constructie speelgoed, maar de kinderen zijn de echte ontwerpers.


bottom of page